W bieżącym roku szkolnym w klasach pierwszych naszego liceum realizowany jest autorski projekt Akademia Dynamiczna Tożsamość – (adT) realizowany przez Fundację Citizen Project, koordynowany przez Gdański Ośrodek Zdrowia Publicznego i Profilaktyki Uzależnień (kiedyś GCPU), pod patronatem Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

Dotychczas odbyły się szkolenia online dla wychowawców klas pierwszych oraz pedagoga szkolnego, który koordynuje projekt z ramienia szkoły.

W wyniku zrealizowanych szkoleń trwa obecnie cykl warsztatów profilaktycznych dla uczniów klas pierwszych w czasie godzin wychowawczych wg protokołów i z użyciem narzędzi wzmacniających komunikację prowadzonych samodzielnie przez uczestników (wychowawców) programu. Wychowawcy mogą korzystać z regularnego wsparcia szkoleniowców formie interwizji online na Teams. Przed nami kolejne kroki – szkolenia konsultacyjne i ewaluacja.

Jest to kontynuacja programu profilaktycznego (adT) w ZSO nr 5 - IV LO z OMS

w Gdańsku, finansowanego ze środków Gminy Miasta Gdańska w ramach Szczegółowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Miasta Gdańska na rok 2020 r.

Celem programu (adT) jest wzmocnienie podmiotowości ucznia. Koncentruje się on na pierwszoklasistach, ich wychowawcach i pedagogu szkolnym. Wychowawcy poprzez narzędzia diagnostyczne programu dostaną głębszą wiedzę o swojej klasie na poziomie czynników chroniących wobec zachowań ryzykownych (podejście do nowych zdarzeń i informacji, poczucie własnej wartości, poczucie izolacji społecznej, umiejętność otwartej komunikacji).

Wychowawcy uczyć będą się korzystania z narzędzi dydaktycznych programu, które wspierają integrację klasy, autonomię uczniów i podmiotową relację uczniów

z wychowawcą w triadzie wychowawczej. Program daje wychowawcom unikalne sytuacje profilaktycznej obserwacji klasy poprzez dobre praktyki komunikacji. Udział w programie daje szansę nauczycielom rozszerzenia swojej roli wychowawcy do roli profilaktyka.

Pedagog szkolny poprzez narzędzia diagnostyczne programu dostanie głębszą wiedzę o indywidualnych uczniach na poziomie czynników chroniących wobec zachowań ryzykownych. Wyniki diagnozy programu pozwolą na indywidualne, profilaktyczne wsparcie uczniów w pracy pedagoga.

Wspólne efekty dla wychowawców i pedagoga to szansa - w triadzie wychowawczej (Nauczyciel-Uczeń-Rodzic) - ustalenia priorytetów pracy profilaktycznej, możliwość korzystania z narzędzi profilaktycznych, z protokołów zajęć offline i online, oraz diagnoza jako wsparcie konkretnej pracy profilaktycznej.

Program jest realizowany na zlecenie miasta Gdańska, w ramach działalności

FUNDACJA/ FOUNDATION "CITIZEN PROJECT"

i koordynowany przez Gdański Ośrodek Zdrowia Publicznego i Profilaktyki Uzależnień (kiedyś GCPU), pod patronatem Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

Szkoleniowcy i autorzy programu:

Beata Staszyńska-Hansen i Onno Hansen-Staszyński.