W poniedziałek, 10.01.2022r., zespół E+A.R.T.I.S.T w ZSO5 w składzie: Ania Sukhenko, Oliwia Poskrobko, Karol Wójcik, Aleksander Janczak, oraz Pani Hanna Płoszaj i Beata Walas, rozpoczął swoją przygodę artystyczno-kulturowo-kulinarną w Valpovo w Chorwacji.

Do południa, najpierw zwiedziliśmy gościnną szkołę średnią w Valpovo gdzie poznaliśmy Panią Dyrektor Svjetlanę Kalpic, zobaczyliśmy sale lekcyjne, sklepik z miejscowymi wypiekami i olbrzymią halę sportową. Obserwowaliśmy również zajęcia   komputerowe z wykorzystaniem maszyny CNC. Coś niesamowitego 😃

Potem poszliśmy na długi spacer po  miasteczku,  zatrzymując się w miejscach upamiętniających ważne momenty z życia mieszkańców Valpovo, miejscach z nadal widocznymi śladami konfliktu serbsko-chorwackiego z 1991 r.

Następnie zjedliśmy wspaniały obiad, rozkoszując się smakami lokalnej kuchni chorwackiej.

Po południu, wróciliśmy do szkoły na ciekawą prezentację gospodarzy spotkania  z realizacji ich dotychczasowych projektów Erasmus +. My sami i pozostałe zespoły (z Turcji, Szwecji i z Polski z Gliwic) zaprezentowaliśmy informacje o szkołach i uczniach biorących udział w mobilności do Chorwacji.

Wieczorem spotkaliśmy się na rozmowach w miedzynardowych podgrupach 😃

11 stycznia 2022 r. to drugi dzień spotkania partnerów projektu Erasmus +A.R.T.I.S.T w Valpovo w Chorwacji.

Do południa, nasz zespół z IV LO, wraz z 3 pozostałymi grupami projektu, uczestniczył w warsztatach artystycznych prowadzonych przez chorwacką artystkę Sabinę Novoselic. Podczas warsztatów, uczestnicy mieli za zadanie najpierw malować kredkami pastelowymi, następnie zamalować pastele farbą akrylową i po jej wyschnięciu, użyć rysika do stworzenia właściwego rysunku, który  będzie dziełem naszej nieskończonej wyobraźni, nieograniczonej kreatywności i niezgłębionej wrażliwości.😃

Po warsztatach udaliśmy się do Salas Kutica na tradycyjny chorwacki obiad, po którym miały miejsce warsztaty o tworzeniu filmów na podstawie zdjęć.

12.01 .2022 r, trzeci dzień pobytu 4 uczniów i 2 nauczycieli z ZSO5 IV LO z OMS w Valpovo w Chorwacji.

Do południa: warsztaty plastyczne pt."Motyw Dance Macabre - interpretacja własna" (technika: rysunek ołówkiem, pastelami i tuszem).

Po południu: warsztaty rzeźbiarskie "Vukoval water tower" przygotowane przez uczniów szkoły - gospodarzy spotkania.

Poza tym, występ miejscowego zespołu rockowego.

13.01.2022, czwartek, przedostatni dzień pobytu w Valpovo.

Wyruszyliśmy o 5 rano do Parku Narodowego Plitvickich Jezior, gdzie dotarliśmy po około 5.5h. Wrażenie na miejscu  niesamowite. Wielkie Och!

Około 3h spędziliśmy na spacerze wokół urokliwych czystych jezior, miejscami turkusowych lub zielonych, z bogatą rzeźbą zatopionych całych drzew lub tylko ich konarów  oraz wśród pięknych wodospadów z kaskadą wody wytryskującej z zimnych, szarych skał. Wszędzie wokół było śnieżno-biało, mroźnie, majestatycznie i cicho, nie licząc odgłosu spadającej wody.

Później, przejażdżka małym stateczkiem po jeziorze i obserwacja piękna przyrody, tym razem, z pokładu odkrytego wycieczkowca😃

Około 17.50 dotarliśmy do Zagrzebia.

Tutaj, spacer po mieście i przystanek na posiłek.

Przed nami 2.5h drogi powrotnej do Valpovo.

14.01.2022r. to ostatni dzień pobytu 4 uczniów i 2 nauczycieli z ZSO5 IV LO z OMS w Valpovo w Chorwacji z projektem A. R. T. I. S. T

Przed południem - wycieczka do Osijek i Gra  "Społeczna Integracja".

Po południu - warsztaty NGO Kreaktiva "Tworzenie 3 minutowych filmików na Tik Toku.

Wieczorem - kolacja pożegnalna, z rozdaniem certyfikatów, w restauracji" Josic" w Zmajevac blisko granicy z Serbią i Węgrami