SONDA DZIENNIKARSKA - ROK SZKOLNY 2021/2022

"Sonda dziennikarska - otwarty list od nastolatków do dorosłych"

LABORATORIUM DIALOGU powered by (adT)@4 LO w Gdańsku 2022 r.

Szkolny projekt profilaktyczno – medialny: "Dialog międzypokoleniowy jako czynnik chroniący nastolatka - powered by Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT)" Szkolna kampania społeczna: Czego teraz nastolatek potrzebuje od dorosłych, aby poczuć się lepiej?

Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie dialogu międzypokoleniowego w drodze do podmiotowości ucznia widzianej jako czynniki chroniący nastolatka. Profilaktyczne cele szczegółowe z obszaru profilaktyki uniwersalnej, pierwszorzędowej.

Cele szczegółowe

1. Wzmocnienie dialogu międzypokoleniowego opartego na aktywnym słuchaniu, szacunku i adekwatnej reakcji widzianych jako czynnik chroniący ucznia w środowisku szkolnym.

2. Wsparcie nastolatka (każdego), danie mu głosu, aby wyraził swoją potrzebę i czuł się usłyszany przez dorosłych.

3. Wzmocnienie poczucia wpływu na rzeczywistość nastolatka poprzez inicjowanie dialogu międzypokoleniowego.

4. Uwrażliwienie dorosłych na różnorodne potrzeby różnorodnych uczniów - bez względu na narodowość – w obecnej sytuacji geopolitycznej, czasie niepewności i lęku. Cele zgodne z założeniami programu wychowawczo-profilaktycznego ZSO NR 5 w Gdańsku na rok szkolny 2021/2022.

Realizacja: LABORATORIUM DIALOGU powered by (adT) https://zso5.edu.gdansk.pl Copyright by Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT)

OPIS

"Czego teraz potrzebujesz od dorosłych, aby poczuć się lepiej? Dlaczego? USŁYSZYMY POTRZEBY NASTOLATKÓW - ZSO nr 5 - 4 LO z OMS w Gdańsku (2022 r.) LABORATORIUM DIALOGU powered by (adT)

Razem żyjemy w czasach wymagających od każdego więcej niż jest na to gotowy. Szukamy wskazówek w komunikacji: treści (odpowiedzi na pytania) i formie (dialog). Wskazówek dla dorosłych jak tworzyć ramy wsparcia dla nastolatków. Działamy na rzecz wspólnego dobrostanu. W roku szkolnym 2021/22 w klasach od 1 do 3 oraz maturalnych przeprowadziliśmy sondę dziennikarską - wynik współpracy nauczycieli i uczniów klas medialnych i uczniów, nauczycieli wspierający projekt. W sondzie udział wzięło w niej ponad 400 uczniów z klas 1-3, w tym maturzyści. Grupy medialne z klas 1, 2 i 3 d dzielnie weszły w role dziennikarzy - brawo! Wejście do klasy na kilka minut i przeprowadzenie sondy wydaje się lekkim zadaniem, a czy tak było? Odpowiedzi zostawiamy jako wewnętrzne wyniki ewaluacji projektu. Jeden pozytywny wynik zdradzamy, to fakt, że chcemy kontynuować projekt - uczniowie i nauczyciele.

WSPÓŁPRACA DAJE EFEKTY! Dziękujemy serdecznie - uczniowie i nauczyciela z gr. medialnej - nauczycielom, uczniom i dyrekcji wspierającej projekt. Byliśmy przyjmowani miło i to pomagało nam w przeprowadzeniu sondy. Przed nami praca redakcyjna, spisywanie wyników, redakcja tekstów (słowa klucze narracyjne) i nagranie audycji radiowej. Trzymajcie kciuki za gr. medialną - z szacunkiem zadbają o Wasze i swoje wypowiedzi, aby powstał otwarty list, wiarygodny głos nastolatków.

SONDA DZIENNIKARSKA: "Czego teraz potrzebujesz od dorosłych, aby poczuć się lepiej? Dlaczego?

PRACA W REDAKCJI - warsztat dziennikarski, od pomysłu do produktu. Z gr. medialną w 2D tworzymy "Laboratorium Dialogu" - o tym więcej po wakacjach...

PROJEKT SZKOLNY - działamy wspólnie na rzecz dialogu międzypokoleniowego Klasy medialne realizują pod opieką swoich nauczycieli projekt profilaktyczno-medialny pt.: "Dialog międzypokoleniowy jako czynnik chroniący nastolatka - powered by (adT)." Formą projektu jest kampania społeczna pod dwoma hasłami: "Czego teraz nastolatek potrzebuje od dorosłych, aby poczuć się lepiej?: "Czego teraz maturzysta potrzebuje od nauczycieli w naszej szkole, aby poczuć się lepiej?"

SONDA DZIENNIKARSKA - PRZEBIEG: uczniowie wchodzilI do klas i pytali każdego ucznia. Uczniowie poznają żmudną, ucząca logicznego myślenia i wytrwałości pracę redakcyjną od przygotowań, przeprowadzenia sondy w klasach, przez digitalizowanie anonimowych odpowiedzi, redakcję porządkującą przekaz merytoryczny i językową z zachowaniem "językowej swobody wypowiedzi", aby doprowadzić do gotowego tekstu, który można nagrać. Tak powstała ta audycja radiową jako otwarty list od nastolatków do dorosłych.

PATRONAT MEDIALNY (adT) Dziękujemy za zaangażowanie kochani uczniowie - każdy wie ile wkłada energii w prace redakcyjne - to pierwsze zadania. Dziękujemy dyrekcji, kadrze pedagogicznej, pracownikom szkoły, którzy wspierają projekt i dostrzegają sens takiego wsparcia dobrostanu, podmiotowości każdego ucznia - nastolatka w tych wymagających czasach zmian, niepewności i lęku. Jako dorośli możemy wsłuchać się w potrzeby nastolatków i dialogicznie budować poczucie wspólnego bezpieczeństwa pozostając częścią ramy wsparcia opartej na szacunku, zaufaniu i podmiotowości. Jakość komunikacji, dialog, konstruktywna konfrontacja, refleksja i autorefleksja - pomagają w codziennym, wspólnym funkcjonowaniu, a jako dorośli tworzący ramę dla nastolatków mamy szansę, aby razem czuć się chociaż czasem lepiej.

DZIAŁAMY DALEJ!